23.6.16

Alanya, Turkey: Day 1&2

Ennen kuin päästään kunnolla Juhannuksen viettoon, ajattelin julkaista ensimmäisen reissupostauksen Alanyasta! Jaan nämä postaukset kolmeen osaan, joissa kerron aina kahdesta päivästä kerrallaan. Oltiin kaikenkaikkiaan siis kuusi kokonaista päivää Alanyassa ja kaksi päivää meni matkustamiseen. Tässä siis ensimmäiset kaksi päivää!

SUNNUNTAI

Matkaan lähdettiin siis jo lauantaina iltapäivällä ajamaan kohti Kuopiota, josta meidän lennon oli määrä lähteä kympiltä illalla. Lento kesti neljä tuntia ja perillä Antalyan lentokentällä oltiin siis kahdelta yöllä. Siitä vielä parin tunnin bussimatka Alanyaan ja pää oli hotellin tyynyssä vasta puoli kuudelta aamulla. Yllättävän rankkaa oli matkustaa yöllä, kun ei saanut kunnolla nukuttua, vaikka väsy oli kova.

Sunnuntaina herättiin yhdeksän maissa, jotta ehdittäisiin hotellin aamiaiselle. Yövyttiin koko viikko siis Karat nimisessä hotellissa. Hotellilla oli kolme tähteä ja hintaan kuului all inclusive, jota emme kylläkään kovin ahkerasti käyttäneet. Ateriat eivät olleet oikein meidän mieleen, joten käytiin syömässä tosi paljon ulkona. Aamupalalla tosin käytiin melkein joka aamu urhoollisesti nakertamassa pari leivänpalaa.

Aamupalapaikan ulkopuolella oli heti ensimmäinen innokas turkkilainen kauppamies houkuttelemassa meitä Hamamiin. Ja mehän mentiin. Tosin maksettiin siitä kymppi liikaa, sillä hotellin ulkopuolella oli saman paikan mainos, jossa samoja palveluita mainostettiin halvemmalla hinnalla. No, pistettäkööt ekan päivän piikkiin.. Koko sessio oli kuitenkin rahansa arvoinen. Oltiin höyrysaunassa, saatiin koko vartalon kuorinta sekä vaahtohieronta. Sen jälkeen rentouduttiin kasvonaamiot naamassa ja juotiin ompputeetä. Lopuksi saatiin vielä kunnon kokovartalohieronta sekä kasvohieronta. Ihanan rentouttava alku lomalle ja iho oli valmis auringonotolle.

Kylpylähetken jälkeen käytiin hotellilla siirtelemässä ruokaa lautasella ees taas ja mentiin vastapäiseen ravintolaan syömään. Loppupäivä vietettiinkin rannalla maaten ja meressä uiden. Rannalla meidät bongasi taas joku turkkimies, joka varasi meille illaksi pöydän johonkin ravintolaan ja lupaili "liveshow'ta" (joka osottautui tiputanssiksi ja tarjoilijoiden tanssiksi tiskillä ilman paitoja...). Lähes kaikissa palveluissa, retkissä yms. oli aina "free pick-up service". Eli illalla kyseinen mies tuli hakemaan meidät hotellin edestä ja kuskasi meidät ravintolaan ilmaiseksi.

MAANANTAI

Lähdettiin heti aamusta hotellin omalle rantapätkälle, jossa oli ilmaiset aurinkotuolit ja ilmainen WiFi. Käytiin jälleen meressä uimassa ja otettiin aurinkoa. Saatiin kummatkin hieman osumaa auringosta ja seuraavana päivänä mentiinkin ostamaan korkeamman suojakertoimen aurinkorasvaa.

Loppuilta kerreltiin hotellin lähimaastoa ja basaareja. Ostettiin hieman tuliaisia ja kotiinviemisiä. Käytiin myös satamassa pyörimässä ja katsomassa punaista tornia ja majakkaa. Tänään jo viimeistään meni hermot yli-innokkaisiin kaupustelijoihin ja sisäänheittäjiin. Ilmeisesti rusketuksen puute paljasti meidät vastasaapuneiksi, joten tunnuttiin olevan kaikkien silmätikkuina.

Ensimmäiset päivät menivät lähinnä ihmettelyyn. Ihmeteltiin liikennettä ja jatkuvia tööttäyksiä sekä aamupalalla kerjääviä kissoja ja kaduilla vaeltavia kulkukoiria. Ihmeteltiin krääsän ja feikkituotteiden määrää. Ihmeteltiin, kuinka moni kaupustelijoista tunnisti meidät suomalaisiksi ja tulivat juttelemaan suomeksi. Ihmeteltiin Välimeren isoja aaltoja ja supersuolaista vettä. Panikoitiin, kun kummankaan kortit eivät toimineen. (Onneksi oli kolmas kortti, joka toimi!) Ihmeteltiin yötäpäivää adidaksen ja niken kojujen edessä päivystävien kaupustelijoiden rasittavan loppumatonta intoa.

Psst.. Muista osallistua edellisen postauksen ARVONTAAN.