3.1.17

Goals for 2017

Taas on yksi vuosi taputeltu ja hyvästelty (itse hyvästelin sen kuumeisena sohvan pohjalta). Oon oikeastaan tosi helpottunut, että viime vuosi on nyt ohi. Mulle uusi vuosi merkitsee puhtaalta pöydältä aloittamista ja uutta ajanjaksoa, joten toivotan vuoden 2017 enemmän kuin tervetulleeksi. Toivoisin vuoden olevan tasapainoisempi ja onnellisempi. Ja parempi kuin edellinen vuosi, vaikka kyllä sekin piti sisällään paljon ihania hetkiä. Tänäkin vuonna asetan itselleni tavoitteita uudenvuodenlupauksien sijasta, koska tavoitteet tuntuu mulle konkreettisemmilta ja realistisemmilta. Lupaukset puolestaan jäävät mulla usein toteutumatta.


Herkuton tammikuu - Haastetaan jälleen Jonin kanssa toisemme viime vuotiseen tapaan olemaan koko tammikuu täysin ilman herkkuja. Sakkoraha on tälläkin kertaa 5e, joka siis maksetaan piikkiin, jos sortuu herkuttelemaan. Vähiten herkutellut saa kaikki piikissä olevat rahat. Pyritään kuitenkin kieltäytymään herkuista totaalisesti vähintään tammikuun ajan ja ajateltiin jatkaa haastetta tällä kertaa tammikuuta pitempäänkin, jos siltä tuntuu.

Riittävästi unta - Viime vuoden loppupuolella mulla oli stressin ja uuden epäsäännöllisen työn vuoksi paljon univaikeuksia ja unirytmi kääntyi ihan päälaelleen. Tänä vuonna ajattelin panostaa enemmän unen laatuun ja säännöllistää unirytmiä. Oon myös todennut, että mulle 8h unta yössä on sopiva määrä ja haluaisin pyrkiä saavuttamaan sen joka yö.

Stressaa vähemmän! - Helpommin sanottu kuin tehty, mutta haluaisin tietoisesti vähentää stressiä. Tämän ajattelen onnistuvan tekemällä koulujutut ajoissa, aloittamalla tenttiin lukemisen ajoissa ja tekemällä kaikkea stressiä vähentäviä juttuja, kuten käymällä lenkillä. Lenkkeily on mulle usein semmoista mielialakävelyä, jossa saa selkeytettyä ajatuksia, mieliala nousee ja tällöin myös stressi usein vähenee.

Oman pienen koiran hankkiminen - Mä niin toivoisin, että ehkäpä jo tänä vuonna voitaisiin hankkia meille se oma koira. Asiassa on kyllä vielä aika monta muttaa. Ensimmäinen on tämä asunto, jonne ei saa ottaa koiria. Ajattelin kuitenkin vielä yrittää puhua vuokranantajan kanssa asiasta. Syksyllä pystyttäisiin myös yrittää etsiä lemmikit hyväkyvä asunto. Asunto-ongelman lisäksi raha on vähän kysymysmerkkinä (opiskelijan asumislisä lähtee multa kokonaan pois syksyllä uudistuksien vuoksi) ja oikean kasvattajan löytäminen voi osottautua haasteelliseksi. Aikaa ja rakkautta karvapallerolle kyllä löytyisi!

new year 2017 (1)

Opiskeluihin panostaminen - Oon nähnyt tosi ison vaivan päästäkseni opiskelemaan nykyistä alaa ja haluaisin oikeasti panostaa opiskeluihin. Syksyllä koko elämäntilanteen muutos, muutto, kaksi uutta työpaikkaa, jatkuva sairastelu ja opiskelijaelämään totuttelu tuntuivat olevan mulle vähän liikaa ja en oo pystynyt panostamaan opiskeluihin niin paljon kuin olisin halunnut. Tänä vuonna haluan olla enemmän läsnä luennoilla ja olla ajoissa koulutehtävien ja tenttien kanssa.

Kodin siistinä pitäminen - Meillä on pieni koti, jonka siistinä pitäminen ei luulisi olevan niin vaikeaa. Asia on kuitenkin melkein päinvastoin ja jo pienikin sotku näyttää pienessä tilassa kaaokselta. En väitä, että asunto on tähänkään mennessä mikään supersotkuinen ollut, mutta haluaisin pitää kodin siistimpänä: Laittaa vaatteet heti paikoilleen eikä heittää niitä makkarin lattialle, laittaa astiat heti astianpesukoneeseen tai tiskata ne pois ja pitää työpöytä siistinä, kun se usein on papereiden, lappusten ja kuittien vallassa.

Tee enemmän ruokaa kotona - Opiskelijaksi ryhtymisen myötä ruokavalio koostuu pitkälti makaroonista tai leivästä. En myöskään osaa tehdä ruokaa vain itselleni, yhdelle ihmiselle. Osan viikosta kun tosiaan asustelen täälä yksin. Haluaisin kuitenkin oppia tekemään hyvää ja terveellistä ruokaa opiskelijabudjetilla ja kokkailla enemmän kotona.

Terveempi vuosi - Syksy meni tosiaan sairastellessa, joten olisi kiva viettää vaihteeksi vähän terveempi vuosi. Hyvinhän tämä ei sinänsä alkanut, kun viime keskiviikkona tulin taas vaihteeksi kuumeeseen ja flunssassa ollaan edelleen. Ajattelin kuitenkin panostaa siihen nukkumiseen, vähentää stressiä ja syödä terveellisemmin niin uskoisin jo näiden vähän parantavan terveyttä. Pitäisi myös päivittää vitamiinivarastot kaappiin, jotta puuttuvat vitamiinit saisi otettua sitten purkista.

new year 2017 (2)


Millaisia uudenvuodenlupauksia te teitte tai millaisia tavoitteita asetitte itsellenne? :)

8 kommenttia:

  1. Mä voisin myös opetella pitämään tätä kämppää siistinä, pieni sotku näyttää pienessä tilassa niin paljolta. Oot kyllä listannut hyviä tavotteita!

    http://emmikristiinan.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin näyttää ja se on tosi rasittavaa! :D Kiitos. :)

      Poista
  2. Mun listalta löytyy kyllä paljon samoja juttuja ku sulta! Varsinkin toi opintoihin panostaminen ja luennoilla käyminen on mulle yksi tän vuoden suurimmista prioriteeteista, joten saadaan sit vuorotellen potkia toisiamme eteenpäin jos ote alkaa taas lipsua haha :D Ylipäätään kyllä kaikki nämä sun tavotteet on sellasia mitkä voisin hyvin itsekin ottaa tavotteeksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep! Pitäis varmaan sopia, että käydään joka päivä yhdes syömässä niin olis ainaki joku pakollinen motivaatio tulla koululle viimeistään sillon, haha! Ja matikka-aamuina tuun ainakin tarvimaan niitä sun potkimisia.. :D

      Poista
  3. Hyviä tavoitteita, vois kyllä itsellekin asettaa jotain vastaavia.. Herkkulakosta sovittiin jo syksyllä ja vuosi on alkanutkin herkuitta. Vaikeeta kyllä on, varsinkin kun olen tämmöinen sokerihiiri! :/ Mutta tsemppiä tavoitteissa onnistumisiin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tsemppiä herkkulakkoon! :) Mullakin se tulee olemaan tosi vaikeeta, koska ainakin joulun aikana herkuttelusta tulee melkein päivittäinen tapa.. Mutta ainakin viime vuonna se helpottui parin viikon jälkeen eikä enää edes tehnyt mieli herkkuja. :) Kiitos!♥

      Poista
  4. Tosi kivoja tavotteita! Mun listalta löytyy muutama sama juttu esim. riittävä uni ja stressaamisen vähentäminen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tsemppiä niiden kanssa! :) noi kaksi kyllä kulkevat käsi kädessä (vähäinen uni lisää stressiä, stressi haittaa unta) joten noita on hyvä tavoitella yhdessä. :)

      Poista

Kiitos kommentistasi!♥